söndag 16 november 2008

Stolt!

Vi skulle varit 4man i gårdagens tävling, tyvärr blev en sjuk (PN).
Tävlingen var en 6 timmars poäng-orientering, även kallad Rogaining.
Några av våra konkurrenter kände vi igen från andra multisporttävlingar. Övriga hade vi inte aning om (har inte hängt med i OL-världen vilka som är heta). Vi hade inga förhoppningar på resultat utan skulle göra vårat race, lite som en kick-off inför vinterträningen med sikte på TEA2009.

Vår strategi var att försöka hålla oss rullande, inte missa och äta&dricka varje kvart.
När vi fick kartorna (1 timme innan start), så började pillet med "en handelsresande problem".
Vi valde att skippa en tidig kontroll och lämna öppet med lågpoängare i slutet, beroende på hur vi låg till tidsmässigt (poäng från 10-100, tre per varje tiotal). Knappt 10 minuter senare var vi klara...

Det rullade på i ett bra tempo, vi gjorde några små grejer, en stor 5minutare och sen blev det mörkt. Då blev det en liten grej till, och på en sträcka visste jag inte alls var vi var, men det blev till ett kalasvägval.

Vi hade som sagt lämnat slutet oplanerat. Vi visste ju inte hur fort vi kunde löpa eller hur slitna vi skulle vara. Under resan gjordes ett estimat på att slutkontrollerna skulle ta 1:20-1:30, med fartdata och kvarvarande banlängd. Men när vi stog där och hade en knapp timme på oss så tyckte Simon att vi skulle gå för det... Ner på en cykelväg och jag började trycka på (4:45min/km). Kontrollerna flöt på bra och när vi toppade en slalombacke konstaterade jag att vi skulle bli tvingade att skippa en 10-poängare (lägsta poäng) för att inte riskera poängsavdrag (20 poäng för varje påbörjad minut över 6 timmar). Vi gick i mål med 3,25min marginal, två kontroller skippade...
Och vi hade sprungit i 6 timmar! Sanslöst! Sista timmen i riktigt högt tempo.

Det här var riktigt roligt, och jag kommer säkert att göra det igen...

(Lite fakta: 36km fågelvägen, löpväg 47,5km, totalt 12min i missar, placering 5a!)