måndag 20 oktober 2008

Krånglande knä?

Tyckte mig ha känningar i höger knä efter SM.
Hade bestämmt mig för att köra ett lugnt löppass förra måndagen. Visst det kanske blev lugnt för somliga men jag ryktes med och gick rätt så hårt (utifrån mina förutsättningar). Kände av både laktatintoleransen och astman...
Sista biten på "gröna slingan" är mycket asfalt och jag tyckte att det flöt. Skön känsla.
Dagen efter hade jag känningar inne i knät.
Har haft problem med båda knäna genom årens lopp. Just knäproblem känns inte som jag vill chansa med. Det är alldeles för många i min omgivining som har gjort operationer eller som har fått lagt av pga knäkrångel.

Min åtgärdslista:
Utsida - löparknä => Slarvat med stretching => ordination stretch varje dag. Voltaren.
Utsida/uppe => Bara att stretcha, mycket. Är en varningsklocka för löparknä. Trött i lårmuskelaturen.
Utsida/hålighet - kan jag få precis i början av ett pass => försvinner efter uppvärmingen.
Inne - stumt underlag (afalt/betong) => Vet inte hur jag ska ordinera. Hade motsvarande problem som 15åring, då hade jag löpt en del asfaltsträckor med spikskor... Har nu testat en veckas vila och kommer undvika att gå hårt på hårt underlag. Köra mer mjuktunderlag.
Ett annan orsak är gamla skor => Byt hela skoparken (ja, det är dyrt men i jämföresle med konsekventen så är det ingenting)

Nu har jag tagit en veckas vila från löpningen. Har kört motionscykel och styrketräning med fokus på Core.
Tänker testa ett lugnt löppass idag, iaf på asfaltssträckorna.

Å så vill jag komma igång med paddlingen. Nu har SMHI hotat med kuling, den vinden ger ingen bra paddelträning, mer balans, så de riktigt blåsiga tillfällena kommer jag står över och jag kommer nog på morgonpaddlingarna satsa på att köra tröga båtar (med tanke på styrka och säkerhet) iom att det är mörkt. Är inte helt bekväm i V10an ännu.

Inga kommentarer: