fredag 25 juli 2008

Rekreation #1

Hade lite löst pratat med en av medlemmarna i klubben (KA) om att ha en dag då vi testade varandras kajaker.
Nu så blev det verklighet.
Vi körde en "uppstart" på nästa års Adventure Race projekt, TEA2009 i herrklass. Provade att hitta varandras våg och om det gav något. Funkade bra. Bara hoppas att jag och PN inte behöver skapa våg åt de andra i laget (4manna) hela loppet... Testade en Rocket+ och en Kanuk M1. Blev "kär" i Rocket+ och konstaterade att om jag nu skulle skaffa ytterliggare en kajak så skulle den bli en sådan. Min Epic V10 surfskida kändes helt plötsligt trög... Hoppas att det bara är en känsla. Får jobba lite med setup:n på på V10:an så jag får med rotationen lite bättre.
M1 kändes som att man satt ganska så exponerad, trots att jag paddlat V10 ett par månader.

Förutom test, så övade vi lite kamrat räddning och tränade stabilitet med varierande resultat.

Skönt träningspass som jag aldrig skulle skrivit in i en träningsdagbok, om jag hade haft någon...

2 kommentarer:

Per Ahlström sa...

Hejsan! Hur var Rocketen i stabilitet jämfört med M1? Har testat Rocket och tycker den är för rank för en usel paddlare som jag själv...

Birath sa...

Tycker att M1:an är mycket stabilare än Rocket+.
Det skiljer rejält i fartprestanda.

Valet av kajak hänger ihop med användningsområdet. Ska den anv till Sv.Cupen tävlingar->Fart, AR->Lite mer stabilitet (och ska klara att man somnar i den)

Men tror att man ska ta en rejält rank kajak och köra den som ett projekt, och kanske tävla i en annan...