söndag 18 november 2012

Vinst!

Äntligen!
Den här säsongen har jag inte fått ut de resultat som jag har känt funnits där.
Så det var ganska skönt att få avsluta å inleda säsongerna med en seger.

Ett bra lagjobb låg bakom segern i Sthlm Rogain, Herr cykelklassen.
Laget bestod av mig, SMS-Krille, Per A från tre olika klubbar; Kolmården Adventures, Stockholm Multisport, Sportson Skövde.
Vi hade olika roller, där min roll var orienteringen.
Tävlingen har ett "enkelt" upplägg; ta så många kontroller du hinner på 4h. För varje på börjad minut efter 4h bestraffas du med 20p. Kontrollerna har olika värde, från 10p till 100p. Det finns ca 30st...

Tävlingen börjar i praktiken 1.5h innan start. Kartorna släpps 1h innan start; strategi, planering, vägval etc ända fram tills starten går. Så halvtimmen innan behöver allt vara på plats; kläder, vätska, mat, cyklar, pannlampor, etc
 I år var planeringen ännu trickigare än vad brukligt är; alla kontroller som sitter ute finns påtryckta på de tre kartorna (alltså löpklassens också) å vi ska inte ha alla, så vi får börjar med att stryka dem. Det ska köras två "varv" på Lidingö; antingen jämna eller udda nummer först (vi valde jämna), å vi fick inte skifta mer än en gång. Sedan behövde vi planera in ev avkortningar av lågpoängare.
Givetvis går för Full Course. Svårt att avgöra om det är möjligt eller ej med tre kartor och 15000-del.
När detta var gjort hade jag 15-20min på mig att göra vägval mellan kontrollerna. Lyckades hålla mig cool under hela planeringen. Var vid cykeln klar för start ca 2min innan startskottet.

Tyvärr stod vi lite illa till å fick massor av lag före oss. Så vi låg inte först i spåret på vårt val för ens vid första kontrollen :-)
Vi bombar på...
Det är hur kul som helst att köra MTB-O på kartor på 15000-del. Det går sanslöst fort och det krävs snabba beslut hela tiden. Iom att det är tre kartor två varv och minimalt övelapp mellan kartorna blir det många kartbyten. Vi håller oss till strategin att inte slarva med det.
Inga större missar på första varvet; en kontrollbom, två-tre små felkörningar ca 3min totalt.
Vi har kontakt med de som till slut blir tvåa. De klarar inte av att hålla vårt tempo men lyckas ändå hänga med skapligt. Vid mål får vi reda på att de bor på Lidingö :-/
Så lite 'local' skills. Troligen tjänade de en hel del på våra kartbyten. Vi tvingades byta i skarvarna, de kunde köra till kontrollerna å göra bytet där.
Vi strular lite inledningsvis på andra varvet, tappar ett par minuter. Efter det har vi bara kanske tre små felkörningar, knappt 1 minut, inga kontrollbommar. En tredjedel in på rundan känner jag att mina ben inte funkar som de ska uppför. Jag ber mina lagkompisar om "putt". Det verkligen isar i dem... På platten funkar det, men inte uppför.
Vi tappar tempo ett tag, men Krille jagar på oss, å så är vi på spåret igen.

Nu närmar vi oss "Time management". Jag inser att vi inte kommer fixa allt. Stryker sista kontrollen (uppskattad till att kosta 30min) . Resten känns som att vi borde kunna fixa. På hemväg från kontrollen absolut längs bort, så börjar det krisa sig med tiden. Jag tror fortfarande att vi kommer hinna.
Det är mörkt nu. Vi har två skogskontroller, små stigar... det blir att forcera ett kärr kånkades på cykeln. Den kontrollen stjäl mer tid än vad jag hoppats. Vi stryker en kontroll till. Jag övertygar de andra att vi ska ta en kontroll som ligger längs med vägen till mål. Vi bombar på för allt vad vi har... sista 5k ligger vi mellan 32-39kmh... Tyvärr, tyvärr... vi blir sena in i mål, 4:01:26. Det blir 2 tidstraff = 40p avdrag.
Första känslan kan sammanfattas i en ramsa svordomar.
Det visar sig att det räcker ändå!
34 sek längre tid, å vi varit 2a.
1.27min snabbare å vi hade "krossat" med 50p marginal.
Vem var det som sa ngt om små marginaler...


Lite tråkig fakta;
Tid: 4.01.26h
Tillryggalagd sträcka: 78,7km
Bomtid totalt:  5-6min, ingen stor bom, småstrul.


Inga kommentarer: