söndag 3 juni 2012

Sprint i Tibro

Tävlade i helgen.
Körde en deltävling i Svenska cupen Multisport sprint.

Intressant tävlingsform. Fullt ös från start till mål, inget utrymme för misstag. Strid om varje sekund.
Dessutom lite ålderdomlig kanadensarpaddling. Finns kvar för att det ska vara lite lättare att locka nybörjare till sporten.
Nu har inte jag kanadensarpaddeltränat sedan säsongen -09. Så Oskar å jag offrade ett helt träningspass på den aktiviteten...
...och det kunde enkelt noteras.
Det var där vi tappade mest på täten. Speciellt vid kontrolltagningarna. Vi "satte" en av fyra.
Noterade under paddlingen avsaknaden av god sportmanship... tror det kan hänga ihop med att alla inte känner alla. Vi blev prejade ett antal ggr, sen kanske inte vi höll oss till standardsättet att ta kontrollerna. Vi hade helt klart valt fel strategi, och det innebar att vi "var ivägen" för andra lag. Men att medvetet prejas på paddling rakt fram, det blir helt klart minuspoäng...
...ett sådant lag hjälper jag inte med en slang eller liknande på banan...
Roligast var helt klart MTB-O. Extremt intensiv kartläsning; 1:10000del-ish, å mycket kontroller. Vi bombade på rejält. Bara en minkrok på ca 10sek, så min orientering sitter :-)
Tror vi hade nästbästa cykeltid. För att inte tappa för mycket på löpningarna så snoddade Oskar mig. Jag har inte 3:30-tempo i kroppen, vilket hade krävts. Nu med snodd kunde vi iaf kapa lite på min dieseltakt.

Resultat? Vi blev 5a, +11:28 efter Axa-Adidas (John Karlsson å Björn Lans), +2:20 från pallen.
 

Inga kommentarer: