söndag 6 maj 2012

10.21h

...fixade under 11 timmar.

Paddlingen gick tidsmässigt som ifjol.
I år var det lite roligare iom att det var mer närkontakt med större delen av fältet. Som vanligt gick jag bet på löpprologen. Blev rejält ifrån sprungen upp till ilägget i Näknen. Oavsett om jag är toppad i löptempot, så fixar jag inte att ligga på 3.10-3.20-tempo. Uppskattningsvis låg jag 2min efter min fjolårstid där.
 
Jag å Hofors-Mattias följdes åt genom hela sträckan. Givetvis en vurpa (=bad), annars inga större incidenter. Blev rejält stum i överkroppen på slutet i motvinden. Fick inte vågen efter Mattias där, så han gled ifrån...
Sen snurrade jag till det precis innan bytet. Det blev dock inget besök vid Kyrkogården (har hänt). Lyckades styra om lite tidigare. Tappade någon minut på den fadäsen (Tri-Oskar hängde med på den bommen).
Split: 3:21:45 (+0:00:42)

Upp på hojen å iväg.
Oskar bombar ifrån mig upp till Jakobsdaltoppen. Jag kommer ifatt honom vid Tintomarastrappa, å kör ifrån honom på det efterföljande tekniska partiet. Ensamcykling i ett par timmar följde. Banan hade fler blöthål mot vad den brukar ha, plus att ett skogsbolag hade gått bärsärk på sista skogsloopen, push-bike som resultat . Tyckte trots det att det flöt på bra tekniskt sett, å kunde bomba på den avslutande grusvägscyklingen på de växlar som jag bör köra på. Så jag blev missnöjd med tiden. Tappade runt 10min mot fjolåret.
Split: 4:07:12 (+0:09:54)

Ser Ola ge sig ut på rogainingen när jag är på väg in till bytet.
Har planerat ett 'långt byte'. Av med underställströja å våtsockar, lite Gaino Recco å antikramp-piller. På med vätskebältet och iväg. 3 min efter Ola. Känner ganska snabbt att jag är seg och kommer inte kunna tampas med Ola. Fick besked i bytet att Mattias gav sig iväg ca 15min före mig. Min möjlighet att ta mig förbi Ola, är att han har en långsammare hastighet. Vi är jämngoda orienterare, alltså inga bommar. Vid 3dje rogainkontrollen möter jag Ola, han har drygat ut avståndet och ligger ca 5min före. Passerar Mattias vid 4de, vi har olika ordning. Vid 9nde, Falkberget, finns en gästbok som man ska skriva in sig i. Ola hade passerat 8min före mig där. På hemvägen mot de obligatoriska 4 kontrollerna lossnar det, och jag kan stå på ganska bra hem. När jag passerar väg 55, räknar jag ut att det finns en möjlighet att göra sträckan under 3h och dessutom fixa under 10.30.
Bakräknar och ger mig beting som ska slås de sista kontrollerna. Det går klart fortare. Klockar in på 10.21 (15min sämre än ifjol).
Split: 2:47:45 (+0:00:31)
Totalväxlingstid: 0:04:32 (+0:00:57)


Placeringen är ovidkommande. Jag har fått ett kvitto på att kroppen håller och att jag ligger bra till träningsmässigt. Skönt. Nu är det bara att jobba vidare från den punkten.

Inga kommentarer: