söndag 17 april 2011

OMMA

Multisport premiären är avklarad.
OMMA är en kort intensiv tävling med 4 timmar som estimerad segrartid.
Innebar att vi skulle behöva maxa redan från början.

Vi var lite sena hela morgonen, så det blev inte mycket till uppvärming. Starten går, raskt iväg på en kort löpprolog. Initialt hänger vi med bra, men jag fixar tyvärr inte tempot de sista 500m.

Vi går ut som 6te lag på ett orienteringmoment som ska ta oss ner till ett paddlingmoment. Redan vid 1a kontrollen plockar vi 2 lag plus att ett lag valt att göra Äventyrsmomentet direkt efter prologen (valbart att gör när som helst under tävling). Jag gör en liten vägvalsbom, vi tappar 30sek.

Nu börjar strulmomentet.... Paddlingen...
foto: Mamma
Paddlingen gick inget bra, en typisk premiär. Jag strular i ilägget. Det går sämre för mina klubbkompisar, Simon går runt i ilägget och vi passerar dem (ligger nu 2a). Krille går tyvärr runt vid kontrolltagningen vid första kontrollen och stukar till sitt roder. Det fixar vi sedan plus vassrensning. 'The locals' trodde att kontroll tre var en kräftbur, och hade avlägsnat den från banan. Tack vare det, så var vi ifatt FJS, med 2 KA lag i hasorna. Övriga lag hängde inte med... Två varv på samma bana, samma första kontroll igen... samma tajta kontrollplacering, Krilles roder får sig en smäll igen; vassrensing och rikta till det, sen på't igen. Krille fryser som fanken, får svårt vid nästsista med kontrolltagning i sidsjön. Fixar det på andra försöket. Känns som att Henke&Simon har häng på oss. Jag står på in till växlingen för att få av mig mina prylar.


Iväg på en orientering som ska tas oss till TC. Benen är inte med efter paddlingen. Det tar ett bra tag innan det lossnar. Vid sista kontrollen smiter Henke å Simon förbi, de kör ÄM, som vi tänkt göra. Nedrans.


Bara för oss att ge oss ut på cykel-O. Krille har inte fått igång benen än, jag bombar på. Inga bommar å säkra vägval. Vi klockar oss mot FJS vid två tillfällen; 7:30, sen 7:50. De drar inte ifrån så mycket. När vi kommer in från cykeln är ÄM ledigt, så vi kör igenom den. Går fort och smidigt. Vi ligger nu runt 12min efter FJS och vi har Henke&Simon några minuter framför oss.
foto: Mamma
En kort orientering och en kort teknisk MTB återstår. Orientering går bra men inte så fort. Mina ben är stabbiga. Inga bommar. Ut på MTBn så piggnar Krille till, jag har inget tryck kvar i mina ben. Vi jagar på utan att få kontakt varken framåt eller bakåt.

I mål är vi runt 9:13min efter FJS och 2:03min efter Henke&Simon (KA) på en 3dje plats.

Helt okej lopp. Vi kan bättre, en del strul, men det blir lätt så när stressnivån höjs pga den korta distansen.

Inga kommentarer: