söndag 25 augusti 2013

Race Rapport Mera Leras 12-timmars

Mera Lera arrangerar varje år ett 12-timmars MTB-lopp.
För att blidka Svenska Cykelförbundet så är det en motionstävling (annars ska alla deltagare vara anslutna till Cykelklubbar och ha årslicens för att få deltaga).
Du kan köra Solo, 3-manna stafett eller 6-manna stafett.
Banan går på större delar av MeraLeras Vidinsjöbana; mycket rötter å stenar å annat stök och mäter 8km per varv.

Min plan var att köra antingen 12h Solo eller hitta ett 3-manna lag. Nu misslyckades jag med att hitta ett lag, så det blev att tuffa på istället.

Vi hade fint väder, Sol å runt 23-25grader mitt på dagen.

Min plan från början var att ha korta depåstopp var tredje varv och givetvis gå så lätt som möjligt och starta lugnt.
Varv 1-3 funkade som planerat, börjar få upp tempot eftersom.
Varv 4-5 har fortfarande positiv derivata på varvtiderna. Ligger runt 27min/varv.
Varv 6 får en framhjulspunka ca 3km från depån, försöker nödpumpa (kolsyrepatron) men luften vill inte vara kvar. Bara att jogga banan till depån. Det är många som passerar mig å jag tappar runt 15min. Ligger runt 12e plats :-(
Varv 7-9 Har tappat rytmen och får varvtider som är 2-3min sämre än innan punkan. Det är varmt och jag är rejält törstig. Bestämmer mig för att byta strategi å köra på två varv mellan depåstoppen å dricka rejält.
Varv 10-11 Är rejält nere i källaren mentalt, börjar känna tendenser till krampkänningar i vaderna. Nästa depåstopp blir det kaffe!!! Den nyrenoverade baksvingen på cykeln har börjat glappa igen... skit också, bara hoppas att den håller hela vägen.
Varv 12-13 Tempot har sjunkit rejält. Jag rullar i alla utförslöper utan att trampa på å försöker istället inte bromsa utan få med mig farten. Söker snälla spårval. Har plockat några placeringar utan att ha passerat någon(?). Troligen har de haft längre depåstopp. Dessutom är vi en bit in tävlingen (+6h) och med erfarenhet från Multisport så är det nu det brukar hända grejer. Jag har redan haft det motigt, borde vara lika för de andra, å hur reagerar de... Gäller att få igång min diesel å hitta en "skön" rytm.
Varv 14-15 Börjar kännas bättre. Börjar bli lite svalare. Bestämmer mig för att gå vid ca 3 knixar för att spara vaderna å samtidigt få sträcka lite på ryggen. Underarmar å händer skriker av smärta, så på icke stökiga partier så sträcker jag ut dem. Staffan J hjälper mig i depån. Kanon med support!
Varv 16-17 Dieseln börjar puttra, jag plockar ytterligare ett par placeringar. Ligger 6a (?). Alla placeringar jag har tagit hittills så har jag inte passerat någon banan. Det troliga är att de fikar i depån... eller ha klenbrutit. Kortstoppsstrategin börjar ge resultat.
Varv 18-19 Mina tidestimat pekar på att jag kanske kan få ut 22varv. Frågan är hur mycket extra tid jag behöver på sista varvet i om att det kommer bli cykling med pannlampa. Bestämmer mig för att jag behöver 40min. Har haft ngra 35or tidigare och inser att jag behöver öka lite. Tar mig ner till 33or.
Varv 20 Är nu 5a... Igen utan att ha sett någon. 31min-runda...
Varv 21 Psykologiskt varv. Inte för mig jag har målet klart för mig... "Jag ska hinna 2 varv till", men har man gjort 20varv så är det en jämn bra siffra :-/
Passerar tydligen 2pers i depån och ligger nu på en 3dje plats! Dessutom en 32min-runda. När jag kommer in till depån är klockan 20:10, jag har 50min på mig på sista varvet, det är lugnt.
Varv 22 Bara att säga hejdå till respektive stöksektion. Mörkret påverkar inte varvtiden. Är inte hotad bakifrån heller utan behåller min 3dje plats!!!

Armarna är helt borta, händerna bortdomnade å det rycker i dem. Ryggen, rumpan värker, vaderna små krampar. Hela kroppen är mör... Men jag fixade det. Cyklade stökstig i 12timmar! Det blev 22 varv a 8km... och det räckte till en 3dje plats.

Inga kommentarer: