torsdag 11 september 2008

Tempo

Cykeltempo alltså.
Gjorde igår debut som "tävlingscyklist" i Korpen.
Jag har aldrig tävlat i landsvägcykel, så detta skulle bli en ny erfarenhet.
Tog med min gula fara från mitten av 90-talet, MTB-kläder och hade inställningen att någon ska ju komma sist.
Väl där, så ser man de med tempocyklar, -hjälmar,-skoskydd, det finns ändå en klick med mer ordinär utrustning.

Starten går. Märker tidigt att jag tar in på killen som startat 1min före mig, kollar till på hastighetsmätaren; 39km/h, det kan ju inte stämma... så fort kan inte jag cykla... och hur ska jag göra, dra tungt, eller ligga lätt, får inte upp "normal" puls heller, benen känns tröga, ska jag stå upp uppför, eller sitta ner för att minska luftmotsåndet, men det går fort, i alla fall enligt mätaren...

Kommer i mål och på den lilla prisutdelning blir jag helt paff, jag blev visst 2a i seniorklassen. Det fanns de som cyklade fortare än jag (en i H40, ngra utom tävlan).

Då slog det mig, jag är nybörjare, utan "rätt" material. Hur mycket snabbare kan jag cykla om jag lär mig det här? Jag var ca 2,5min efter på 3mil (tid 45,5min)... Det här ska jag nog testa igen...

Inga kommentarer: