tisdag 10 juni 2014

Nu är det slut!

I helgen gjorde jag min sista Adventure Race-tävling på "elitnivå".
Kroppen har inte hängt med de senaste 9 månaderna. Jag drar på mig skador hela tiden när jag ägnar mig åt löpträning. Det kallas "gubbvad". Har gjort allt som står i min makt under våren; massage varannan/var tredje vecka, rehab och massor med stretching, undvikit att löpa på hårt underlag, undvikit löptempoträning... Det funkar inte att hänga med på elitnivå med 6min/km i en löpprolog...

I och med att det inte kommer bli något AR-lopp i Helags nästa år, vilket hade kunnat gjort att jag fortsatt kämpa, så får det vara.

Det är dyrt och det tar mängder med tid för en talanglös person att hålla sig på en någerlunda högnivå. Nu orkar jag inte med det slitet längre. Det ska vara kul.

Nu hade vi otur i helgen med mänskliga faktorn (jag) som inte höll ordning på grejerna och en "fyrkantig" arrangör, så det blev inte den avslutningen som jag ville ha. Men visst hade det sutttit gött med 2a plats OM vi lyckats med slutspurten. Nu gjorde jag och Andreas ett kanonrace. När min ilska har lagt sig så kommer jag att skriva en racerapport med utgångspunkten att vi är rättmättiga 3or, å inte bara moraliska 3or.

Dyker det i framtiden upp någon kul AR-tävling så kanske, kanske jag kör den, men då på motionsnivå och för att få upplevelsen. Slitet å pannbenet det är jag gärna utan.
Sista 10 timmarna på WCAR kommer jag alltid minnas! Så som någon uttryckte det: Propaganda!

...men jag kommer inte kunna sluta att "tävla", det är för roligt. Jag kommer inte bli en soffpotatis, det är ju bara löpningen som inte fungerar. Orientering, MTB, paddling, simning, klättring, skidåkning funkar!

1 kommentar:

Stefan Ahlgren sa...

Sorgligt, men klokt såklart. Lycka till med fortsatt motionerande!
/Stefan Ahlgren