söndag 15 november 2009

Stockholm Rogaining - Race rapport

Iår tog planeringen mer tid, vilket skapade stress och tidsbrist.
Kontrollerna fanns i sjok på 5 olika OL-kartor (ett område var 2delat pga stora vägar) och en grönkarta som kittade ihop dem med lite strökontroller. Det var på grönkartan som de mest värdefulla fanns på... (1st 100p, 2st 60p, 2st 40p, 1st 30p)
Grundplanen var givetvis att ta allt å köra runt så mycket som möjligt på vägar. Avkortningsplanen låg i att skippa bitar av de 2 sista OLpartierna.

Vi blev försenade i starten med ca 2min. Lätt stressade fick vi runda hela startfältet ute i skogen...

Det rullade på bra i det blöta vädret. Vi hade fått förstärkning från vårt 2dra lag, Simon (PN å PK ej till start pga sjukdom). På asfaltspartierna så fick en av oss agera syraackumulator... Vi hjälptes åt uppför och på platten för att det skulle gå så fort som möjligt. Inne på skogspartierna så var det fajt mot rötter, stenar å leriga stigar, så där var vi ganska jämnbördiga.
Vi passerade en hel del lag på att vi var bestämda; Dumpa cykel, spring, tillbaka och iväg. Såg på resultatet efteråt att på de sträckor som vi kånkade cykel var vi överlägsna.

Klockan gick väldigt fort... När vi var påväg mot vårat 3dje OL område fick vi börja välja. De sista 2 områdena valdes bort (50p resp 60p). Ytterliggare några minuter senare inser vi att vi behöver skippa ytterligare ett område (2 lätta 30p kontroller). Väl inne skogen, å när vi inte hittar den stigen vi ska ha (skalan är knas å kartkvalitén diskutabel), så väljar vi bort 2st 40p på grönkartan (estimaterat till 35min). Nu gäller det att plocka så många 20p kontroller som möjligt i det här OL-området och sedan dra på till mål. Vi tar 4 av 5 (den 5e hade inneburit en hel del löpning, est 8-10min). Simon säger att han behöver 20min för att ta oss till mål från det att vi lämnar området. Vi pressar på riktig bra, springer, puttar, försöker cykla, det börjar blir mörkt, kör på känn (ingen lampa), plockar en sista kontroll, ut på en lerig stig, å ut ur området... Simon får 21min. Initialt ligger vi på bra. Vi inser att vi kommer hinna och att vi inte kan ta ngn av de kontroller som finns närmast mål (est 10min). I mål har vi 5min tillgodo mot deadline.

Orienteringsmässigt så delade vi upp jobbet, jag skötte finliret på OL-kartorna, Simon på grönkartan. Jag kunde dock inte låta bli att ta fram grönkartan när det blev långa sträckor där...
Vi hade tidigt en 1min bom (hann helt enkelt inte med).
Sedan gjorde jag en rejäl groda i ett tättbebyggt område. Vi var rätt men sen fick jag för mig att den borde var upp på den stickvägen... 4min rök där.
Simon gjorde lite senare en 3-4min bom. Men det var alles. Så totalt strulade vi kanske bort 10min. Cykelsträcka 60k, snitt hastighet 15.5kmh.

Trots att vi skulle vara det laget som körde runt mest, så blev det helt tvärtom. Det var vi som grosade i terränglådan.

Lite otur hade vi med resultatet. 10p (en kontroll) plus 5min från seger...
(I efteranalysen har jag inte hittat ngn lösning ännu, bara att vi hade behövt cyklat ännu fortare)

1 kommentar:

Krille sa...

Bra kört! Det måste ni väl vara nöjda med? Visst, lite surt att vara så nära, men ändå skönt att vara med däruppe.

Jag är inte alls avundsjuk, jag lovar :-)