söndag 20 maj 2012

LGT - ur en arrangörs synvinkel

Dagenefter idag. Hårt arrangerande av LGT.
Jag var ansvarig för TA2; bytet mellan SS2 Trekk 20k till SS3 Paddling 50k
Paddlingen blev kall men helt underbar. Solnedgång å Soluppgång med bleke för de lagen som inte fajtades om topplaceringarna.

Ilägget... sen bara svänga höger ut i Regnarens arcipelag...
Foto: Jag själv!

Jag fick ut alla på banan, inga klenbrytningar där. Men när vi hade packat ihop alla grejer å skulle ge oss av började bitr TL Simons telefon ringa... "Vi fryser, vi vill hem, vi har för ranka båtar, etc etc". Bah!
Men bit ihop. Visst det är kallt, runt 0 grader, klä på er. Ni har ju inte ens kommit till Gäddån.
Just Gäddån visste jag skulle bli tuff. Oskar å jag hade paddelrekat den delen, det skulle bli en riktigt match för pannbenet. Då satt jag fast många ggr med min 6.5m långa Surfski. Korta lättmanövrerade båtar hade en fördel i denna 3km bäck, bitvis med en bredd på runt 1m. Nu hade Finspångskommun röjt ån sen vi var där. Alla bäverfällda träd var bortplockade. Plus att det var högt vatten. Dock motströms, med det var ingen fara, bara lite långsammare.
Så, jag var nöjd med min insats här. Inga bekymmer. Fick peppa å stötta de sista lagen lite extra.

Hemma vid ca 24-tiden. Ett par timmars sömn (3-4timmar) innan det var dags att ge sig ut till Äventyrsmomentet.
Momentet var placerat mellan SS5 "Monstercyklingen" runt 80k och SS6 "Skogspromenad", kuperad Trekk 5k.
På plats där vid 6-tiden på morgonen. Håkan, ansvarig för momentet, hade riggat allt. Kort genomgång. Jag fick äran att ansvara för alla tävlandes liv. Agerade extra säkrare på marken nedanför firningen.
För att förstå vad deltagarna skulle genomföra, så provade jag själv. En riktigt teknisk firning, där man behövde jobba rejält med benen i början. Sista 20m var platt lodrät vägg. Hela firningen från start till landningen uppskattar jag till ca 40m. Och på brytet så sög det till rejält i magen :-)
Nu började AR-time sätta sig på lagen.
De snabba tiderna från dagen innan började bli mer mänskliga tider till t o m riktigt långsamma... Tätlagen gick ngt långsammare än vårat estimat på 5h på Cyklingen. Även efterföljande Trekk började skörda sina offer. Det började bli varmt, senare på dagen också ganska blåsigt.
Vi fick in rapporter om lag som inte orkade uppför sista backen till oss, de låg helt utmattade innan Tintomaras trappa. Kastade tyvärr in handduken, det var ju "nedförsbacke" till mål... synd.
Personligen, iom att jag har gjort cyklingen, så tyckte jag att det var en för lätt LGT-cykling. Den saknade ett antal tusen höjdmeter, 70% av den gick på flacka hårda grusvägar. Vägval fanns för att släpa-cykel men det gick att undvika... så att cyklingen skulle skörda offer? Värmen? Tiden?
Det tidigt höga tempot? Dålig insikt i att det här inte är en Multisporttävling utan en AR-tävling?
Iaf de lag som kom ner till mig de fick jag iväg.
Klungan med de 3 sista lagen var riktigt på G och laddade när de kom till mig. Det var skitkul!
Så, Team Stenmark, Omberg och Kungälv blev helt klart mina favvolag (trots att jag som arrangör ska försöka agera opartiskt). OCH de tog sig i mål, de fick ngra Cut-Offs, men det ingår.
Vi packade ihop vid 20-tiden, sen drog Jensa å jag till Åby krog å intog en klassik Multisportmiddag; Flötig Pizza med en lättöl.  Jag kände då att vi vid Äventyrsmomentet hade gjort ett riktigt bra jobb.
Vi hade inga kända incidenter. Allt flöt på kanonbra hos oss.

Lite administratörsjobb, sen var jag klar vid 22.30-tiden. Kollade Leaderboard och såg att alla var i mål!
Sen i säng...

Sammanfattningsvis; jag är grymt avundsjuk på de som tävlade. Hade någon erbjudit sig att byta med mig hade jag inte tvekat en sekund. Banan kanske var lite för kort för mig, för att jag skulle kunna vara konkurrenskraftig.

3 kommentarer:

O2 sa...

Du cyklade vägarna INNAN de var runt med stora väghyveln. Väghyveln var i farten veckan innan tävlingen märkte jag när jag cyklade lite i området i onsdags. De tävlande märkte det också...

Anonym sa...

De tre sista lagen var glada då de passerade TA1 ett par timmar tidigare.

Anonym sa...

Herlig skrevet Joel, og takk for bra peppning:)

Ilona