söndag 22 maj 2011

[RR] Ultimata Kolmården

Pre:
Tanken väcktes redan förra året om att sätta ett rejält personligt mål med Ultimata. Henke V var lite besviken då när han gick i mål på 10.04... "Man borde kunna göra under 10timmar"
Min tanke då var "hur snabbt kan jag fixa banan?"
Nu har jag inte kört hela race:t sedan premiären för 4 år sedan. Däremot har jag varit med på enstaka etapper pga skada och rehab.
Nu skulle mina PBs vägas ihop; 3.26 + 4.05 + 3.10= 10.41
Alltså med ett optimalt race borde jag kunna göra sub11. Alltså, spänn bågen, under 10.5 (3.30, 4.10, 2.50).

(Bör påpekas att cykelbanan är väldigt känslig för väta)

E1: Löp/Paddling (massor av lyft)/ Löp
Som vanligt inleds tävlingen med ett sprintlopp upp till båtarna. Jag har inte en chans att springa så där fort. Så jag lägger i en bit efter. Däremot är jag snabb vid ilägget.
Passerar några på första sjön (Näknen) . Mathiesen (City Wolf) kommer ångandes, jag har inte en chans att ta hans våg. Vid första lyftet kommer jag ifatt Levinsson. Tar hans våg. Vid nästa lyft springer han fel. Jag och Henke V har sällskap hela Svängbågen (11k oavbruten paddling). Levinsson kommer ifatt oss på slutet av den sjön. Det är dags för Haggölen, eller träsket. I år inte lika högt vatten, tyvärr. Blir att släpa extra långt. Under det långa lyftet har jag Levinsson precis framför mig. Känner mig pigg, så när vi kommer ut på en väg springer jag om. Han kommer ifatt, tappar på lyften , kommer ifatt. Sista 1.5k är det en rejäl motvind. Han är starkare än mig, så jag tar våg (eller lä). Gör en snabbare landstigning och är något före in till bytet.
Tid: 3.21, PB med 5min på sträckan! Ligger bra till.

E2: MTB
Levinsson och jag sällskapar fram till Jakobsdalsbacken. Han orkar inte riktigt följa mitt tempo uppför. Innan toppen kommer jag ifatt Olof S. Han får köra ner för backen först. Imponerande att se hur han hanterade cykeln. Det tar ett tag innan jag är ifatt honom igen. Det rullar på. Jag har startat "lätt" och ska fylla på vätska i Sörsjön. Hittar ingen nyckel till kranen... Okej, blir att snåla på vätskan fram till Glottern.
Har en kontrolltid ca halvvägs. Ligger 3min före en 4h-tid.
Fyller på vätska i Glottern. Upp på hojen igen. Jobbar vidare på fina lätta växlar. Springer där jag planerat att springa. Försöker spara benen så mycket som möjligt till den avslutande OL:en.
Väl in för växling har jag cyklat i 3.58. PB igen, 7min!!

E3: Orientering/Rogaining
...eller ska vi säga skogspromenad upp och nerför backar. Tycker inte jag kan springa på riktigt. Får problem med en fot, tycker inte mina skor funkar nerför.
Mitt vägval gör att jag tar en lång stig/väglöpning på slutet innan jag hoppar in på kontroll 3-4-5. Jag gör en snabb extrapolering och konstaterar att jag har en riktigt bra chans att fixa sub10. EN halvtimmes jobb kvar. I backen upp till 3an så smäller det. Det börjar små krampa bakom knäna och båda baksida lår. Får gå i serpor uppför, dra mig upp med hjälp av träden. Tänk om jag hade haft ett par stavar... På väg mot sista kontrollen så smäller det rejält i baksidan. Fastnar i ngn *#¤%*# gren. Precis innan jag påbörjar klättringen upp mot sista piper klockan 10:00. Nästan, nästan, nästan...
Tid på löpningen 2.48, PB med 22min!!!

Totalt 10.07, PB med 3.23h!
5e plats i bra konkurrens. Helnöjd!